Frågor och svar om våra auktioner

Auktioner är ett av de bästa sätten att sälja objekt. En auktion avgör det aktuella marknadspriset för det du vill sälja. Vårt uppdrag är att hjälpa säljare hitta rätt köpare och köpare att hitta rätt säljare. Det är vi stolta över. 

Nedan finner svar på våra allra mest frekventa frågor vi får om våra auktioner

Välkommen!

Vanliga frågor

Generellt

Vilka är Sajab Auktioner?


Sajab Auktioner är en auktionsfirma som startades 2007 med fokus på slagauktioner inom Lantbruk, entreprenad och verkstad. Vi anordnar ungefär 25-30 auktioner per år över hela Sverige. Sajab Auktioner drivs av Stig-Arne Johansson, Mårten Thörner och Manne Sjöberg.

Du hittar mer information här




Genomför ni visningar av objekten som säljs?


Till skillnad från många andra auktionsfirmor bryr vi om köparen. Vi anser att det är en rättighet. Vi anordnar alltid visningar inför varje auktion. Vi gör detta för att du som köpare ska ha en rättvis chans att ropa hem något du verkligen har inspekterat med dina egna ögon. Kom ihåg att du har en underköpningsplikt om objektet. Skulle det bli några problem är vi inte helt orimliga. Om du inte har tid att åka till visningar kan vi nog alltid försöka att göra det digitalt med en smartphone via Facetime eller liknande. Lösningar finns alltid. Välkommen att buda!




Har ni reservationspris?


Vi erbjuder säljaren möjligheten att lägga ett reservationspris men oftast brukar vi förespråka reservationsfritt då det är det bättre alternativet i många lägen. Reservationspris är ett sätt för säljaren vara säker på att få ut ett pris nära marknadspriset.




Vilka står bakom auktionsobjekten?


Vi på Sajab arbetar enbart med individer som vi litar på. Det är lite olika personer bakom objekten men oftast är det lantbrukare som valt att gå i pension, dödsbon eller konkurser. Ibland är det också några av Sveriges största bolag. Detta framkommer alltid i auktionskatalogen vi ger ut. Välkommen!




Jag har sålt via Sajab, när får jag betalt?


Vi strävar alltid efter att det ska vara en så liten tid mellan avslutad auktion och att du får din del. Vid nätauktioner är vår mål att kunna föra över din del efter 30 dagar efter avslutad auktion. Vid slagauktion kan det gå något längre tid. Är du osäker, kontakta oss så löser vi det! Välkommen!





Kontoregistrering

Jag har glömt mina kontaktuppgifter!


Kontakta oss direkt via telefon så löser vi det tillsammans. Du kommer behöver verifiera dig. Här hittar du våra kontaktuppgifter. Välkommen!





Lägga bud

Hur gör jag för att lägga bud?


Vad roligt att du bestämt dig för att lägga ett bud på våra auktioner. Såhär fungerar det. Nätauktioner.
Skapa en konto här och sedan är det bara att börja buda. Slagauktioner På våra slagauktioner kan du betala kontant eller med kortbetalning. Givetvis går det också bra att betala med kundkort och medföljande faktura men då behöver vi genomföra en kreditprövning först. Kontakta oss för kundkort. Välkommen!





Priser & Betalning

Om jag köpt något, när får jag fakturan?


Fakturan från ditt inropade objekt skickas omgående efter auktionens avslut.




Kostar det något att ropa in något från Sajabsauktioner?


Det korta svaret är: Ja. Vi tar ut en avgift på varje inropat objekt på våra nätauktioner. Förklaring: Vi anser att det är bra med en förklaring. Vi försöker göra våra auktioner så inkluderande som möjligt. En stor del av vår tid läggs på att iordningställa auktionens 200-400 objekt, fota, marknadsföra och anordna visningar för alla köpare. Det du betalar för är den servicen. För att du ska vara trygg i ditt köp och kanske även sälj om du vill sälja något via oss. Välkommen!




Tillkommer det moms?


På vår slagavgifter tillkommer det moms på 25 %. Välkommen!





Frakt & lyftning

Frakt, sköter ni den?


Frakt anordnas av köparen. Detta är viktigt då du som köpare har en undersökningsplikt av objektet. Du kan reklamera ditt köp men då får inte objektet lämna auktionsplatsen. För frakter av större inropade objekt likt en traktor eller en tröska rekommenderar vi TK Traktordelar. Kontaktperson är Mats Damberg, 070-2235549 I de flesta fall kan vi erbjuda hjälp med att lyfta objekt på en trailer eller liknande.




När kan jag hämta ett inropat objekt?


Du kan hämta objektet när fakturan är betald och vid utlämningsdagen. Om objektet är skrymmande och svårt att flytta gäller överenskommande. Olika villkor kan gälla.